Fredrika Bremer-förbundet söker till vår styrelse dig som vill vara med och utveckla Sveriges och ett av världens äldsta förbund för jämställdhet, ett förbund för båda kvinnor och män. Här finns möjlighet att genom investerad tid och kunskap växla upp en anrik organisation med en fantastisk historia till en samtida och viktig samhällsaktör.

Vi söker inför 2020:

  • Ordförande för en period på ett år (2020)
  • Vice Ordförande för en period på två år (2020-2022)
  • 3 ledamöter för en period på två år (2020-2022) varav en kassaförvaltare/ekonomiansvarig
  • 3 suppleanter för en period på ett år (2020-2021)

Organisationen är relativt liten och därför har du stor chans att påverka och göra din röst hörd samtidigt som förbundet har en gedigen historia att förvalta. Förbundet står inför en organisationsförändring där vi behöver rusta oss för framtiden med en starkare ekonomi, ett större medlemsantal och en mer angelägen plats i debatten.

Vi söker dig som ser detta som en spännande utmaning, vill bidra med både innovativa idéer, och som inte är rädd för att prioritera hårt i verksamheten.

Fredrika Bremer-förbundet är en partipolitiskt och religiöst oberoende medlemsorganisation som verkar för jämställdhet. Förbundet har funnits sedan 1884 och har till uppgift att förverkliga jämställdhet mellan kvinnor och män, i arbetsliv, hem och samhälle. Detta gör vi genom att driva opinion och debatt kring aktuella jämställdhetsfrågor samt bedriva folkbildning kring jämställdhetsfrågornas roll, utrymme och plats i den svenska samhällsdebatten.

Verksamheten bedrivs centralt på förbundsnivå och i lokala sammanslutning, de flesta organiserade i lokala kretsar. Verksamheten i våra lokalföreningar engagerar många framförallt kvinnor i styrelsearbete, medlemsmöten och andra medlemsaktiviteter så som seminarier, föreläsningar, debatter, studiecirklar och programkvällar.

Vi vill ha din ansökan senast 15 mars 2020

Förbundsstyrelsen

Styrelsen är förbundets högsta beslutande organ mellan årsmötena och ansvarar för att säkerställa att organisationens verksamhet bedrivs i enlighet med organisationens vision, åtagande och grundläggande värderingar. Styrelsen ansvarar också för att den interna kontrollen är god och att verksamheten bedrivs på ett effektivt sätt. Styrelsen är både operativ och strategisk då kansliet i dagsläget består av en anställd.

Kompetenser som eftersöks till styrelsen är:

  • Styrning, inklusive ekonomistyrning, av ideella föreningar och stiftelser
  • Erfarenhet och kunskap inom HR, ekonomi och juridik för ideella föreningar och stiftelser
  • Kunskap och intresse för att utveckla organisationen som medlemsorganisation
  • Organisationsutveckling
  • Erfarenhet av strategiskt och operativt styrelsearbete
  • Marknadsföring och extern kommunikation
  • Sakkunnighet i förbundets profilfråga jämställdhet

Inför 2020 efterfrågas särskilt:

  • Erfarenhet från andra ideella organisationer med liknande utmaningar

Kompetenser vi söker hos dig som ordförande:
Hos en ordförande söker vi dig med organisatorisk kompetens. Du ska ha lett en organisation i förändring – på arbetet eller inom ideella sektorn. Du ska trivas i en organisation med högt i tak där det kan finnas olika åsikter, ha det berömda ”skinnet på näsan” och stå stadigt när det blåser. Du behöver ha ett genuint intresse för Fredrika Bremer-förbundet som medlemsorganisation och ditt fokus kommer primärt att vara inåt organisationen, mot medlemmar och kretsar (medlemsorganisationer). Om du inte som individ trivs i stora externa sammanhang så är det inget krav i det skede som förbundet befinner sig i för nuvarande.

Du ska vara beredd att arbeta både operativt och att leda en anställd på kansliet med löpande avstämningar, samt leda styrelsens arbete operativt och strategiskt. Givetvis måste du dela våra värderingar om jämställdhet och vårt sätt att driva arbetet partipolitiskt obundet.

Vad får du?
Framförallt får du en möjlighet att göra avtryck. Förbundet står inför stora utmaningar och vi tror att du kommer lösa en del av dessa och bidra till att förbundet tar viktiga steg framåt kring sin organisatoriska utveckling. Du får även ett arvode om 10 000 kr/mån (så som budgeten är lagd på förslag till årsmötet) samt en styrelse med bred kompetens inom jämställdhetsområdet och med erfarenhet från förbundet.

Kompetenser vi söker hos dig som viceordförande:
Vi söker en viceordförande som kan vara ett bollplank till ordförande i strategiska frågor. Du får gärna komma med någon spetskompetens, exempelvis kommunikation, medlemsrekrytering eller någon annan fråga du brinner extra mycket för. Du behöver givetvis också ha ett genuint intresse för organisationen som medlemsorganisation. Hur ni i styrelsen väljer att använda din roll är mer öppet för dialog, kanske kommer du leda en arbetsgrupp eller kanske kommer du vara talespersonen utåt för organisationen.

Vad får du?
Du får tillsammans med ordförande leda en organisation med en rik och viktig historia som sätter förbundet på kartan för dagens intressenter.

Kompetenser vi söker hos dig som kassaförvaltare/ekonomiansvarig:
Hos en kassaförvaltare söker vi dig som har erfarenhet av att styra upp processen kring ekonomihantering. Förbundet har flera stiftelser och söker statliga bidrag. Du får gärna ha erfarenheter från båda dessa områden, eller intresse för att sätta dig in i frågorna.

Förbundet har en ekonomifirma som sköter den löpande bokföringen. Din roll blir att vara föredragande i styrelsen i ekonomiska frågor, att ha kontakten med revisorn tillsammans med verksamhetsansvarig på kansliet, och att utveckla förbundets ekonomistyrning och finansiering långsiktigt.

Vad får du?
Framförallt får du en möjlighet att se till att processen kring uppföljning av ekonomin inte belastar organisationen på samma sätt som den gör idag. Med din erfarenhet hoppas vi att du styr upp riktlinjer och policys så att organisationen kan fokusera på sin kärnverksamhet – att påverka i jämställdhetsfrågor. Det här kan vara ditt bidrag till att driva dessa frågor framåt – frågor som du vurmar för och tycker är viktiga, men som ekonomin inte hittat ett bra sätt att bidra till. Ett symboliskt arvode har utgått enligt praxis.

Vi ser fram emot att höra från dig som är intresserad av något eller flera av uppdragen!
Vi ser också fram emot att höra från dig som vill tipsa oss i valberedningen om en person som vi borde kontakta. (Om du tipsar om någon behöver du inte ha kontaktat hen i förväg utan det kan du låta oss i valberedningen göra.)

Kontakta valberedningen via sammankallande Anna Bergkvist på anna@styrelsepost.se

Valberedningen 2019-2020 består av de ordinarie ledamöterna Anna Bergkvist (sammankallande) Ann-Sofie Mörne, Inga Fingal, Viktoria Saxby, Per-Henrik Magnusson och suppleant Margareta Lindgren.

Vill du vara med och utveckla Fredrika Bremer-förbundet?