Så blev det till slut dags och Fredrika Bremer-förbundets medlemmar kunde samlas till årsmöte den 12 september. Det blev en ny upplevelse för många att ha mötet digitalt.

Efter två timmars förmöte och tre timmars årsmötesförhandlingar lade vi 2019 års verksamhet, bokslut och styrelseengagemang bakom oss och kan officiellt gå in i nästa verksamhetsår.

I och med detta lämnar styrelseledamöterna Christina Knight, Lars Jalmert, Annika Otterstedt och Hedvig von Hofsten med ansvarsfriheten i ryggen sina styrelseuppdrag i förbundet, och nuvarande styrelse riktar ett stort och varmt tack för allt det de bidragit med under sin tid i styrelsen.

Ett stort tack riktar vi också till alla er medlemmar som deltog i årsmötet och vårt fantastiska mötespresidium med ordförande Mimmi Garpebring i spetsen. Tack för tålamod, värme och allt ert engagemang!

Slutligen vill vi dela de ord med vilka vår ordförande Camilla Wagner öppnade vårt möte och som påminner oss om det uppdrag och den kraft vi tar med oss in i detta verksamhetsår.

Allt gott

Fredrika Bremer-förbundets styrelse och kansli

”Ofta mäter man framgång genom att vända sig om och se hur långt man kommit sedan man började. Så ibland slår blixten ner och lyser upp vägen framför oss. Då ser vi hur långt vi har kvar att gå. I närtid har vi några gigantiska blixtnedslag som visat oss vägen. #metoo var ett sådant. En global folkrörelse som visade på ett systematiskt fysiskt och psykiskt sexuellt våld tillsammans med en tystnadskultur som länge fungerat som cementet i patriarkatets Babels torn.

Corona är också ett sådant blixtnedslag som satt ljuset på arbetsförhållandena i vården och i äldreomsorgen, liksom hur kvinnor diskrimineras i vården. Vi får också rapporter om hur mäns våld mot kvinnor ökar både i Sverige och i övriga världen när vi inte kan gå till jobbet. Corona-pandemin har belyst en annan pandemi. Ojämställdheten. Den skördar många fler offer än alla pandemier vi haft i mänsklighetens historia. Den hämmar tillväxten och välfärden och den står i vägen för vår lycka och potential som individer och samhälle.

Det är lätt att känna sig frustrerad och tycka att uppdraget är oss övermäktigt. Men då ska vi vända oss om och titta bakåt. Se vad Fredrika Bremer och andra historiska hjältar ändå lyckats åstadkomma. Tänk vilket mod det måste ha krävts på den tiden att driva jämställdhetsfrågor!

Att få driva förbundet som bär Fredrika Bremers namn är en sådan ynnest. Vår styrka är just våra dimensioner. Det historiska arvet och vår stora bredd i erfarenhet, kompetens och geografi.

Vi är ett förbund i förändring, men vårt kall är och förblir detsamma. En jämställd värld där kvinnor och män har lika möjligheter att forma sina liv.

Fredrika Bremer-förbundets årsmöte 2020